Savola: Hinausajoneuvoa kuljettavien työntekijöiden turvallisuutta parannettava
Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä hinausajoneuvoa kuljettavien työntekijöiden turvallisuuden parantamiseksi, valistuksen ja tiedon lisäämiseksi sekä tienkäyttäjien turvallisuuden lisäämiseksi?
Ähtäriläinen kansanedustaja Mikko Savola (kesk.) perää hallitukselta toimia turvallisuuden parantamiseksi ajoradalla työskenteleville ammattilaisille. Alan ammattilaiset ovat jakaneet kokemuksia ja ajatuksia asiasta ja suurin yhteinen huoli on työturvallisuudesta.
- Erityisesti syksyn vaihtuessa talvikeleihin, onnettomuusriski kasvaa ja varsinkin moninaisissa paikoissa ajoradalla työskentelevillä hinauspalveluiden työntekijöillä on turvatonta olla auttamassa ihmisiä.
Savolan mukaan on valitettavaa, ettei keltaisia vilkkuvaloja kunnioiteta hälytysajoneuvojen sinisten valojen tapaan. Kaikissa työajoneuvoissa, kuten aura-ajoneuvoissa, traktoreissa, hinauspalvelun ja tiepalveluiden autoissa on keltainen vilkkuvalo.
Alan ammattilaisten mukaan vaaratilanteita sattuu paljon ja traagisilta onnettomuuksiltakaan ei ole vältytty. Savola korostaa, että hallituksen on syytä tarttua asiaan pikimmiten.
- Ongelma on ennen kaikkea liikennekäyttäytymisessä. Esimerkiksi mobiililaitteiden käyttö on suurimpia vaaran aiheuttajia, sillä ne vievät havainnoinnin pois itse liikenteestä. Niin ikään tarpeen olisi autoilijoiden tietämyksen parantaminen.
Alalla työskentelevät myös esittivät, että onko mahdollista sallia sinisen hälytysvalon käyttö silloin kun ihminen työskentelee ajoradalla liikenteen seassa, esimerkiksi valmisteltaessa kolaroitua autoa hinaukseen.
Savola painottaa, että kaiken kaikkiaan alalla koetaan nyt suhtautuminen keltaisia hälytysvaloja kohtaan ja vallitseva tieliikennekulttuuri vääristyneeksi ja erittäin riskialttiiksi.
Savola jätti aiheesta kirjallisen kysymyksen hallituksen vastattavaksi 5.11.2024.
KIRJALLINEN KYSYMYS HINAUSAJONEUVOA KULJETTAVIEN TYÖNTEKIJÖIDEN TURVALLISUUDEN PARANTAMISESTA
Eduskunnan puhemiehelle
Keltainen vilkkuvalo ajoneuvossa varoittaa muita tielläliikkujia siitä, että joku on tiellä tai sen läheisyydessä töissä. Valitettavasti iso osa autoilijoista ei ota tätä varoitusta vakavasti. Poliisilla, palokunnalla ja ambulanssilla on ajoneuvoissa sininen vilkkuvalo. Autoilijoiden keskuudessa koetaan vallitsevan aito kunnioitus vain näitä hälytysajoneuvoja kohtaan.
Kaikissa työajoneuvoissa, kuten aura-ajoneuvoissa, traktoreissa, hinauspalvelun ja tiepalvelun autoissa on keltainen vilkkuvalo. Kun näkee tällaisen valon, pitäisi vähentää vauhtia ja varautua vaikkapa siihen, että tiellä voi liikkua työntekijöitä tai edessä voi olla myös poikkeavia liikennejärjestelyjä.
Vaaratilanteita sattuu paljon ja traagisilta onnettomuuksiltakaan ei ole vältytty. Keltaisten vilkkuvalojen yleistymisen myötä välinpitämättömyys ja piittaamattomuus niitä kohtaan on lisääntynyt.
Erityisesti syksyn vaihtuessa talvikeleihin, onnettomuusriski kasvaa ja varsinkin moninaisissa paikoissa ajoradalla työskentelevillä hinauspalveluiden työntekijöillä on turvatonta olla auttamassa ihmisiä. Ongelma on sitä pahempi mitä vilkkaampi tie on kyseessä. Autoilijat eivät välttämättä noteeraa keltaisia valoja lainkaan, vaan ajavat huonossakin kelissä hidastamatta ohi.
Yksi keino puuttua olisi valistuksen lisääminen ja kaikkien tiellä liikkujien valveutuneisuuden parantaminen. On yksiselitteisesti väärin, mikäli tiellä työskentelevän ammattilaisen on yritettävä saada poliisi tai palokunta paikalle, että ymmärretään turvallisuus ja esimerkiksi hinaustilanteiden mahdollinen vakavuus. Luonnollisesti myöskään pelastustoimella ei tällaiseen ole resursseja tai kalustoa.
Alan ammattilaiset ovat jakaneet kokemuksia ja ajatuksia asiasta ja suurin yhteinen huoli on työturvallisuudesta. Työturvallisuus koetaan olevan todella huono tällä hetkellä. Tarkoituksena on kuitenkin auttaa pulaan jääneitä autoilijoita.
Ammattilaisten kokemuksen mukaan ongelma on ennen kaikkea liikennekäyttäytymisessä. Multimedia-, mobiili-, ja älylaitteiden käyttö on suurimpia vaaran aiheuttajia, sillä ne vievät havainnoinnin pois itse liikenteestä. Ongelma koetaan mahdottomaksi korjata tai kitkeä pois. Alan ammattilaisilla on vakaa tahtotila auttaa ongelman korjaamisessa, mutta keinoja heillä ei sellaiseen ole.
Keskuudessaan alan ammattilaiset ovat spekuloineet auttaisiko esimerkiksi, jos hinauskalusto rinnastettaisiin hälytysajoneuvoiksi ja saisi käyttää sinisiä vilkkuja aikana, jolloin auton kuljettaja on jalan tiellä tekemässä työtä.
Yksi mahdollisuus on niin kutsutut suoja-autot, joita on jonkin verran on käytössä raskaan kaluston hinauksessa ja pääteillä. Suoja-auton käyttö on kuitenkin massiivinen kustannuskysymys.
Vilkkaimmilla tieosuuksilla ja moottoriteillä on vahingon sattuessa mahdollista saada törmäysajoneuvoista korvaus, mutta korvauksen saaminen vaatii tarkkoja perusteita. Syrjäisemmillä seuduilla korostuu ja vaaraa lisää yksin työskentely, jolloin turvallisuusriski korostuu.
Kaiken kaikkiaan suhtautuminen keltaisia hälytysvaloja kohtaan ja vallitseva tieliikennekulttuuri koetaan tällä hetkellä vääristyneeksi ja erittäin riskialttiiksi.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä hinausajoneuvoa kuljettavien työntekijöiden turvallisuuden parantamiseksi, valistuksen ja tiedon lisäämiseksi sekä tienkäyttäjien turvallisuuden lisäämiseksi?
Helsingissä 5.11.2024
Mikko Savola [kesk.]